5 greșeli de comunicare ale brandurilor în Social Media

M-am hotărât să fac o listă de greșeli pe care profesioniștii în comunicare le mai comit din când în când, mai ales în Social Media. Când lucrezi pentru un brand mic, îți mai permiți una-altă, însă când joci cu cei mari, responsabilitatea pe care o ai este una semnificativ mai mare. Comunicarea publică reprezintă o mare responsabilitate și trebuie avută mare grijă la toate aspectele legale care ne-ar putea costa sume mari de bani și procese în instanță.

Că legea la noi nu este foarte cunoscută, se știe, cu toate acestea necunoașterea ei nu este o scuză în asumarea răspunderii. Așadar.

Greșeala no 1

Faci o asociere comercială fără un acord de parteneriat sau contract

Dacă știrile sunt considerate informări de interes public, nefiind protejate de legea Dreptului de Autor, nu același lucru se poate spune despre comunicarea brandului, considerată „asociere comercială”. Deși poate părea un lucru inofensiv sau chiar un serviciu de promovare pe care-l faci brandului cu care vrei să te asociezi, poate că acel brand nu își dorește o asociere publică cu tine (persoană fizică/ juridică) și ai putea avea de tras ulterior.

Greșeala no 2

Postezi fotografii sau orice alt tip de material audio-video cu persoane fără a avea consimțământul lor

Poate suna tentant să postezi fotografii de la un eveniment cu oamenii care au participat la el, însă în lipsa acordului lor SCRIS al acelor persoane, această asociere poate atrage un proces, în care acele persoane pot solicita retragerea materialelor sau chiar plata unor onorarii/prejudicii de imagine. Știu cazuri în care au fost retrase spoturi TV din calupurile publicitare pentru că undeva, timp de secundă trecea prin cadru un cetățean care nu știa că este filmat și că imaginea lui urmează să fie difuzată în mass-media.

Greșeala no 3

Postezi fotografii sau orice alt tip de material audio-video cu angajații companiei

Poate părea tentantă ideea de a folosi imagini cu angajații tăi pentru promovarea business-ului. Deși au făcut de bună voie acea fotografie, nu înseamnă că situația este rezolvată. Consimțământul de a apărea într-o fotografie obișnuită nu este același cu consimțământul de a apărea în materialele de promovare ale companiei. Pot exista cazuri în care persoana fotografiată să nu știe unde și cum vor fi folosite acele fotografii. În acest caz, asigură-te că ai acordul lor scris, în care să prevezi toate clauzele legale și să eviți plângeri ulterioare.

Greșeala no 4

Postezi conținut în care faci o asociere cu elemente care duc cu gândul la o asociere cu o altă entitate/brand/marcă înregistrată etc

În trecut am lucrat la o firmă de cercetare și făceam sondaj pentru o companie privată pentru a demonstra pe un eșantion reprezentativ dacă publicul asocia campania publicitară inițiată de acel brand cu o entitate juridică (n-o să-i dau numele, pentru a nu oferi hint-uri) pentru a se apăra în instanță. Asocierea era evidentă, însă aveau nevoie să demonstreze contrariul pentru a evita plata unor sume (probabil uriașe) de bani.

Greșeala no 5

Faci afirmații de tipul CEL MAI / CEA MAI fără a avea o bază

Dacă aceast superlativ nu este însoțit de un asterisc care să susțină afirmația, acest timp de afirmație trece drept publicitate mincinoasă și suportă efectele.

Deși par exagerate și puțin probabile, este bine să avem în vedere toate aspectele de mai sus și întraga legislație, pentru că nu știi când se poate întâmpla un pocinog.

Un demers personal întru bine,

Lavinia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *